BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(2)




TEKS ASAL

Jadi, bab 1 kita teruskan dengan 1.3 penyataan masalah. Dalam penyataan masalah, biasanya pelajar mempunyai masalah. Bagaimana ingin menulis penyataan masalah ini sangat kritikal dan sangat penting. Kadang-kadang pelajar buat penyataan masalah sehingga 10 halaman, pelajar menghadapi masalah untuk menghuraikan penyataan masalah. Apabila dibaca, tiada langsung penyataan masalah. Jadi, berhati-hati dan pelajar juga sering menulis penyataan masalah yang mereka rasakan. Macam saya dapati bahawa pelajar tidak pandai mengira satu sehingga sepuluh. Kita perlu ada rujukan. Rujukan merupakan perkara yang penting. Maknanya, kita perlu rujuk siapa yang mempunyai kajian, yang menunjukkan bahawa ada masalah dalam kajian tersebut ataupun kenyataan daripada “Normaliza Abd Rahim (2019) mendapati bahawa pelajar kurang berminat untuk mendengar cerita berbentuk …”. Jadi, itu sudah menunjukkan perkara yang negatif. Huraian daripada kajian Normaliza Abd Rahim itu mendapati bahawa 5 pelajar didapati tidak boleh menggunakan kata kerja dalam penulisan karangan, contohnya. Sekiranya anda dapati huraian tersebut adalah sedikit, kemudian masalah Normaliza Abd Rahim itu tadi disokong oleh kajian yang oleh Nur Maisarah Roslan (2019) yang mendapati bahawa pelajar tidak dapat mengenal pasti kata kerja dalam membina soalan, contohnya. Jadi, ada yang menyokong kajian itu. Dua kajian ini menyokong bahawa timbulnya masalah tersebut. Maka, perkara itulah yang menunjukkan masalah huraian tersebut. Biasanya pelajar buat contoh kajian itu tentang kata kerja misalnya, kajian anda adalah mengenai kata adjektif. Jadi, anda boleh membuat kajian Normaliza Abd Rahim yang tidak berfokus kepada kajian tentang kata adjektif. Itu yang dikatakan penyataan masalah dan perkara itu salah dan serta tidak boleh dilakukan. Seolah-olah pelajar mengatakan bahawa pengkaji tersebut hanya buat kata kerja sebab dia berfokus kepada kajian kata kerja, tetapi anda tidak boleh mengatakan bahawa pengkaji tersenut tidak buat kajian mengenai kata adjektif. Hal ini kerana pengkaji itu tidak mengkaji kata adjektif kerana pengkaji itu berfokus kepada kata kerja. Jadi, ianya salah. Oleh itu, huraian dalam bahagian ini seperti yang saya katakana tadi, perlulah ada ayat yang dinyatakan oleh pengkaji tersebut dalam artikel. Jadi, penyataan masalah ini terbahagi kepada objektif, kalau contohnya objektif ada dua, perlunya ada dua perenggan dalam bahagian ini. Sekiranya objektif ada tiga, maknanya perlu ada tiga perenggan. Jadi, huraian dalam bahagian ini perlunya ada huraian daripada kajian dan disokong oleh sesiapa. Kemudian, pada penghujung ayat tersebut, contohnya “Justeru, kajian ini ingin mengenal pasti wacana tekstual skrip animasi…”. Jadi, itu adalah kajian menurut orang tersebut. Sama juga seperti situasi tadi. Kajian ini didapati ada masalah kajian dalam tesis ini. Makna pelajar tidak boleh mengenal pasti kata adjektif, contohnya. Justeru, kajian ini ingin menganalisis kata adjektif yang terdapat dalam penulisan karangan kanak-kanak. Contohnya, penyataan masalah ketiga. Menurut Nor Widad Roslan (2019), pelajar didapati tidak berminat dan tidak boleh mengira nombor satu sehingga dua puluh, contohnya. Justeru, kajian ini ingin menganalisis pengiraan ataupun aktiviti pelajar dalam mengira nombor dari satu hingga dua puluh. Jadi, anda perlu kaitkan hujung ayat perenggan itu dengan objektif. Maka, barulah ada penyataan masalah berkaitan dengan objektif anda. Rujukan dalam penyataan masalah ini perlulah lima tahun ke belakang. Anda tidak boleh mengambil penyataan masalah daripada kajian-kajian yang lama kerana anda perlu faham bahawa kajian yang dijalankan pada masa kini semuanya sudah berbeza dengan mempunyai pelbagai teknik dan berada di dunia digital. Dalam dunia digital sekarang, budak-budak lebih ke hadapan sebab wujudnya dunia digital. Kini, masin-masing mempunyai telefon mudah alih, telefon bimbit. Kadang-kadang telefon mereka lebih mahal daripada kita. Jadi, pastikan penyataan masalah ini betul. Tidak perlu tulis dengan panjang lebar kerana apa yang terdapat rujukan dalam tiga perenggan tersebut, semuanya ada huraian yang lebih panjang lebar dalam bab 2. Jadi, penyataan masalah nama-nama rujukan tersebut mesti ada dalam bab 2. Tidak boleh ada nama dalam penyataan masalah tetapi tiada dalam bab 2. Maknanya, perlulah ada rujukan ini (bab 1.3), nama yang anda sorot di sini, perlulah ada dalam bab 2. Pastikan penyataan masalah ini ditulis dengan betul. Perkara ini amat penting. Jadi, biasanya pelajar didapati bahawa agak sukar untuk menulis penyataan masalah. Sekarang, apabila dah belajar bahagian ini, sudah tiada masalah.

 

TERJEMAHAN INGGERIS

So, for chapter 1, we continue with 1.3 which is problem statement. In problem statement, students usually have problems. How to write a statement of this problem is very critical and very important. Sometimes students make a problem statement up to 10 pages, students have trouble to describe the problem statement. When read, there is no problem statement at all. So, be careful and students also often write statements of problems they feel. Like I found that students are not good at counting one to ten. We need a reference. References are important. That is, we need to refer to who has the study, which shows that there is a problem in the study or a statement from "Normaliza Abd Rahim (2019) found that students are less interested in hearing stories … ". So, that already shows negative things. The description from Normaliza Abd Rahim's study found that 5 students were found not to be able to use verbs in essay writing, for example. If you find that the description is small, then the problem of Normaliza Abd Rahim was supported by a study by Nur Maisarah Roslan (2019) who found that students cannot identify verbs in constructing questions, for example. So, there are those who support the study. These two studies support the emergence of such problems. So, that is what shows the problem of the description. Usually, students make an example of that study about verbs for example, your study is about adjectives. So, you can make a study of Normaliza Abd Rahim that does not focus on the study of adjectives. That is to say the statement of the problem and the matter is wrong and as well as cannot be done. It is as if the student says that the researcher is only making verbs because he is focused on the study of verbs, but you cannot say that the researcher is not doing research on adjectives. This is because the researcher does not study adjectives because the researcher focuses on verbs. So, it is wrong. Therefore, the description in this section as I said earlier, there must be a sentence stated by the researcher in the article. So, the statement of this problem is divided into objectives, if for example the objective has two, there must be two paragraphs in this section. If there are three objectives, then there must be three paragraphs. So, the description in this section needs to have a description from the study and supported by anyone. Then, at the end of the sentence, for example "Thus, this study wants to identify the textual discourse of the animated script…". So, that is a study according to that person. Same as the situation earlier. This study found that there are research problems in this thesis. Meaning students cannot identify adjectives, for example. Therefore, this study would like to analyze the adjectives found in children's essay writing. For example, the third problem statement. According to Nor Widad Roslan (2019), students are found not interested and cannot count the numbers one to twenty, for example. Therefore, this study wants to analyze the calculation or activity of students in counting numbers from one to twenty. So, you need to associate the end of the paragraph with the objective. Then, there is a statement of problems related to your objectives. References in the statement of this problem should be five years later. You cannot take the problem statement from the old studies because you have to understand that the research conducted today is all different with having various techniques and being in the digital world. In today's digital world, children are more advanced because of the existence of the digital world. Now, each of them has a mobile phone, a cell phone. Sometimes their phones are more expensive than ours. So, make sure the statement of this problem is correct. There is no need to write at length because what is referenced in the three paragraphs, all have a longer description in chapter 2. So, the problem statement of the reference names must be in chapter 2. There can be no name in the problem statement but not in chapter 2. That is, there must be this reference (chapter 1.3), the name you highlight here, must be in chapter 2. Make sure the statement of this problem is written correctly. This is very important. So, usually students find that it is quite difficult to write a problem statement. Now, having studied this section, there is no problem.


RUJUKAN:

Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis. Selangor: Penerbit UPM.



Berikut adalah bukti kehadiran Minggu 11



Jangan lupa subscribe Youtube channel Prof N!






BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Prof N kerana mendidik dan mencurahkan ilmu kepada saya. Semester ini agak sedih kerana ti...