BLOG DI DALAM KELAS BAHASA
Menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019) blog merupakan
satu medium perbincangan bertulis sama ada dalam bentuk formal atau tidak
formal. Kegunaannya adalah untuk peribadi sebagai jurnal atau diari dan juga
boleh digunakan sebagai medium perniagaan dalam mempromosi dan pengiklanan
produk. Penulisan blog dikatakan dapat meningkatkan keyakinan dan motivasi dalam
penulisan blog dengan menulis diari atau dalam jurnal bahasa yang dipilih. Oleh
itu penulisan blog adalah sesuatu yang berfaedah kepada semua.
Metodologi yang digunakan adalah pendekatan kualitiatif kerana bahasa
yang digunakan oleh mereka adalah tidak formal dan sama dengan bahasa percakapan
harian. Dalam dapatan kajian pula merumuskan bahawa terdapat perbezaan di
antara penulis blog lelaki dan perempuan dalam lima ciri bahasa, seperti yang
disarankan oleh teori Lakoff (1975), iaitu unsur kesangatan (intensifier),
unsur penegas (hedging), penambahan soalan (tag question), kata sifat ‘kosong’
(empty adjective) dan kata keterangan (adverb), Keputusan kajian
dapati perbezaan penggunaan bahasa dalam kalangan penulis blog remaja
berkemungkinan besar dikaitkan dengan jantina.
Menurut Zaini Amir et al. (2012) mempunyai dapatan kajian yang sama
dengan Akhmaliah Abd Rahim (2009) di mana perempuan lebih suka menulis blog berbanding
lelaki. Dalam metodologi kajian, sampel kajian terdiri daripada 60 orang
responden lelaki dan perempuan yang secara sukarela daripada 6 kelas bahasa
Melayu. Mereka terdiri daripada orang yang berpengalaman dalam menulis blog.
Mereka diberi satu set soalan dan ditemubual berdasarkan pendapat mereka
tentang pembelajaran penggunaan blog. Soalan diagihkan kepada setiap pelajar
yang berbeza di universiti. Keputusan dan perbincangan kajian dibahagikan
kepada tiga bahagian. Setiap bahagian berkaitan dengan objektif kajian iaitu
blog yang berkaitan dengan pengajian kesusasteraan, pembelajaran bahasa dan
pembelajaran multimedia.
Graf 6.1 menunjukkan perspektif responden tentang blog berdasarkan pengajian
kesusasteraan.
Dalam blog dalam pembelajaran bahasa, graf 6.2 menunjukkan peratusan
cara menggunakan blog dalam pembelajaran bahasa yang berbeza oleh kedua-dua
responden lelaki dan wanita.
Dalam blog dalam Pembelajaran Teknologi, graf 6.3 menyatakan bahawa
penulisan blog membantu responden di dalam proses pembelajaran teknologi.
Sebagai kesimpulan, keputusan kajian lepas menunjukkan bahawa blog
membantu pelajar Korea untuk mempelajari kesusasteraan, bahasa dan pembelajaran
teknologi. Menulis blog meningkatkan motivasi dan keyakinan untuk menulis. Kajian
ini melibatkan pengajar untu pertimbangan penulisan blog sebagai alat dala
pembelajaran bahasa kedua.