BBM3410Satu2020: CERITA SOSIAL 2 (NORMALIZA ABD RAHIM, 2019) 2

Cerita Sosial 2 : Saya Yang Istimewa




Antara nilai yang saya peroleh daripada cerita ini adalah sikap berkongsi barang atau makanan yang kita suka adalah sesuatu perbuatan yang baik. Hal ini menunjukkan bahawa kita bukanlah seorang yang kedekut untuk berkongsi rezeki yang kita peroleh. Nilai kedua yang terdapat dalam cerita sosial ini adalah sikap Sulaiman yang mengucapkan terima kasih sambil tersenyum kepada Alim. Berterima kasih adalah adab yang harus diterapkan kepada semua orang kerana sikap ini menunjukkan adab sopan kita terhadap individu yang telah membantu, berbuat baik atau memberikan sesuatu kepada kita. Nilai terakhir yang saya dapati dalam cerita sosial ini adalah sikap Alim yang ringan tulang menolong abang Imran, kak Madinah, ibu dan bapa mengemas rumah setelah selesai makan. Kerajinan ini harus dicontohi semua orang kerana orang yang malas selalu merasai kerugian.

Rujukan
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi : Teori dan Aplikasi. Universiti Malaysia Terengganu, Terengganu.

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Prof N kerana mendidik dan mencurahkan ilmu kepada saya. Semester ini agak sedih kerana ti...