BBM3410Satu2020: Cerita Sosial 1

Sinopsis Nenek dan Datuk


      Alim mempunyai tiga orang adik-beradik iaitu Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah yang tinggal bersama ibu dan bapa mereka. Mereka pulang ke kampung nenek dan datuknya di Kajang. Semasa mereka sibuk mengeluarkan beg dari kereta setibanya di kampung, kedengaran Alim menangis. Nenek dan datuk mendapatkan Alim yang menangis di reban. Rupanya tangisan tadi adalah kerana dia tidak nampak itik dan ayam yang selalunya berada di reban. Setelah nenek menunjukkan ayam di reban yang baharu, Alim berhenti menangis. Alim menangis pula semasa berada di dalam rumah kerana dia jadi keliru melihat keadaan rumah nenek dan datuk yang berlainan dari biasa. Nenek berjaya memujuk Alim dengan menunjukkan sekeliling rumah tersebut. Alim duduk di ruang tamu bersama-sama adik-beradiknya yang lain menonton televisyen. Ibu dan bapa serta nenek dan datuk berasa sedih dengan kelakuan Alim tetapi sikapnya tidak memutuskan silaturrahim antara mereka malah hubungan mereka semakin erat.

RUJUKAN

Normaliza Abd Rahim(2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Universiti Malaysia Terengganu, Terengganu.

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Prof N kerana mendidik dan mencurahkan ilmu kepada saya. Semester ini agak sedih kerana ti...